FB

Thursday, October 1, 2015

НАЦИОНАЛНО СЛУШАЊЕ ДУНАВСКЕ СТРАТЕГИЈЕ 2015- STATUS QUO AND OUTLOOK

Поштовани,

Канцеларија за европске интеграције Републике Србије и Дунавски цивилно-социјални форум уз подршку Скупштине АП Војводине и Покрајинског секретаријата за међурегионалну сарадњу и локалну самоуправу организују Национално слушање Дунавске стратегије , које ће се одржати 20. октобра 2015. године, са почетком у 10.00 часова у Великој сали Скупштине АПВојводине у Новом Саду.
Национално слушање се организује са циљем да се представи улога Републике Србије у имплементацији Дунавске стратегије и да се представе реализовани и пројекти који су у току.
Како је испред нас нова етапа програма који пружају финансијску подршку, овде првенствено мислимo на Дунавски транснационални програм, циљна група овог састанка су представници локалних управа, компаније које су уско својим профилима везане за реку Дунав и цивилно друштво, које је у великој мери, али несистематски узело учешћа у имплементацији Дунавске стратегије

Иницијатор састанка: 

Организација:


Уз подршку:




Tema: REKA DUNAV I DUNAVSKA STRATEGIJA, Datum: 08/03/2012, Br: 01/12

Ovo istraživanje je urađeno u Biblioteci Narodne skupštine za potrebe rada narodnih poslanika i Službe Narodne skupštine. Za više informacija molimo da nas kontaktirate putem telefona 3026-532 i el. pošte istrazivanja@parlament.rs. Istraživanja koja se pripremaju u  Biblioteci Narodne skupštine ne odražavaju zvanični stav Narodne skupštine Republike Srbije.

Reka Dunav je najveća međunarodna reka Evrope, po veličini druga međunarodna reka u svetu, jedna od važnih saobraćajnih arterija srednje Evrope. U početku 19. veka Austrija je imala monopol plovidbe na srednjem Dunavu, dok je Turska držala ušće na koje je pretendovala Rusija. Interes tih dveju sila uticao je da Bečki kongres nije doneo posebna pravila o primeni opštih načela slobode plovidbe Dunavom. Austrija i Rusija zaključile su 25. juna 1840. godine ugovor kojim je proglašena slobodna plovidba celim tokom Dunava, uz ograničenja pravila Bečkog kongresa "u pogledu trgovine". U praksi, međutim, ovaj ugovor nije mnogo značio.
Od stvarnog značaja bio je Pariski ugovor o miru od 30. marta 1856. godinel. 15-20.), zaključen posle poraza Rusije u Krimskom ratu kojim je predviđeno da će se načela Bečkog kongresa primeniti i na Dunav i njegovo ušće.
Obrazovane su dve komisije: Evropska (Austrija, Francuska, Pruska, Rusija, Sardinija, Turska i Velika Britanijasve potpisnice ugovora od kojih većina nepribrežne države), koja je bila zamišljena kao privremeno telo koje će upravljati ušćem, i Obalska komisija (Austrija, Turska, Bavarska, Vitenberg, Srbija, Vlaška i Moldavijasve pribrežne države, od kojih su poslednje tri kao vazalne kneževine, bile zastupljene preko komesara), koja je bila predviđena da reguliše plovidbu na ostalom delu Dunava i vremenom preuzme funkcije Evropske komisije, kada ona prestane sa radom. To je značilo učvršćivanje nepribrežnih imperijalističkih država na Dunavu.
Obalska komisija sastavila je 1857. godine akt o regulisanju plovidbe Dunavom sa ciljem da oslabi uticaj nepribrežnih država. Ovome su se suprotstavile Engleska i Francuska.
Evropska komisija obrazovana na vreme od pet godina postepeno se pretvarala u stalni organ velikih sila što je produživanjem mandata bila sve do početka Prvog svetskog rata.
Godine 1865. ona donosi Akt o plovidbi, koji usvajaju sve potpisnice Pariskog ugovora.
Berlinski kongres (1878. godine) unosi nova značajna pravila u regulisanju plovidbe.
Nadležnost Evropske komisije proširena je na ceo sektor donjeg Dunava i izričito je priznata njena nezavisnost od teretorijalne vlasti.
Austrougarska je dobila koncesiju da prokopa kanal u Đerdapu (prokopavanje Sipskog kanala završeno je 1896. godine). Londonska konferencija 1883. godine proširila je nadležnost Evropske komisije na sektor od Galca do Braile. Rumuniji i Srbiji, iako tada nezavisnim pribrežnim državama, nije dozvoljeno da učestvuju na konferenciji sa odlučujućim glasom. Protivrečnosti velikih sila povećavaju se u vezi sa rastućim interesima ujedinjene Nemačke krajem 19. veka.
Versajskim sistemom mirovnih ugovora Dunav je proglašen međunarodnom rekom od Ulma do mora, zajedno sa pritokama koje služe dvema državama ili većem broju država i kanalima koji ih povezuju; sloboda plovidbe proglašena je i za nepribrežne države. Deo Dunava od Ulma do Braile dat je na nadležnost novoosnovanoj Međunarodnoj Dunavskoj komisiji, a ostali deo Dunava (od Braile do mora) ostavljen je u nadležnosti ranije Evropske komisije. Na taj način nije stvorena jedinstvena rečna komisija, kao što je to urađeno kod ostalih međunarodnih reka, i time su velike sile uspele da zadrže isključivi uticaj na ušću Dunava da bi se mešale u rad pribrežnih država u pogledu regulisanja plovidbe na ostalom delu. Pošto su pobeđene sile izbačene iz Evropske komisije, ona se svela na Veliku Britaniju, Francusku, Italiju i Rumuniju. Imperijalističke sile su prodrle i u Međunarodnu Dunavsku komisiju. Na međunarodnoj konferenciji u Parizu 1921. godine donesen je konačni Statut Dunava, koji predstavlja konsakraciju pravila Versajskog sistema i učvršćenje uticaja nepribrežnih imperijalističkih sila (internacionalizovani su plovni delovi Dunavskih pritoka: Češke Morave, Taje, Drave, Tise i Moriša). Rumunija je odbila da prizna nadležnost Evropske komisije od Galca do Braile; posle dužeg sporenja pitanje je privremeno rešio Semerinški modus vivendi od 25. juna 1933. godine, a pet godina kasnije Sinajskim sporazumom (sporazum Rumunije sa Velikom Britanijom i Francuskom od 18. avgusta 1938. godine).
Bukureškim ugovorom od 1. marta 1939. godine Nemačka je primljena za člana Evropske komisije, iako je Hitler 1936. godine jednostrano otkazao Ugovor o Dunavu. U cilju ostvarivanja dominacije Nemačke na Dunavu sazvana je septembra 1940. godine međunarodna konferencija u Beču koja je donela nova pravila o regulisanju plovidbe Dunavom.
Posle Drugog svetskog rata borba velikih sila i pribrežnih država oko uticaja na regulisanje plovidbe Dunavom došla je ponovo do izražaja u novim uslovima međunarodnih odnosa.
Pariskim ugovorom o miru 1947. godine predviđeno je sazivanje konferencije na kojoj će se rešiti dalji režim Dunava. Tako je Jugoslavija, po ovlašćenju velikih sila sazvala Beogradsku konferenciju 30. juna 1948. godine na kojoj je usvojena Dunavska konvencija 18.avgusta, na kojoj je kao osnovni cilj istaknuto "osiguranje slobodne plovidbe Dunavom u skladu sa interesima i suverenim pravima podunavskih zemalja i učvršćivanje ekonomskih i kulturnih veza kako između samih podunavskih zemalja tako i sa drugim zemljama". Prvi put je organizovana jedinstvena komisija za ceo rečni tok čije su članice isključivo pribrežne države. Pravila o režimu plovidbe donosila je svaka pribrežna država posebno za svoj sektor Dunava, s tim što mora voditi računa o osnovnim pravilima koje donosi Dunavska komisija čije je sedište u Budimpešti.
Prvo zasedanje Dunavske komisije održano je 11. novembra 1949. godine u Galcu. Na devetom zasedanju 1953. godine prihvaćen je jugoslovenski predlog o izmeni poslovnika Komisije kojim je uvedeno ravnopravno kolegijalno rešavanje u Komisiji. Jugoslavija je ratifikovala Konvenciju o privilegijama i imunitetima Dunavske komisije. Pravilnik o plovidbi Dunavom usvojen je 1951, a dopunjen 1955. godine.[1]

DUNAVSKA KOMISIJA

Dunavska Komisija je međunarodna, međuvladina organizacija, uspostavljena Konvencijom koja se odnosila na režim plovidbe na Dunavu i koja je potpisana 18.08.1948. u Beogradu.
Primarni zadaci Dunavske Komisije su aktivnosti koje se odnose na zakonske odredbe i razvoj slobodne dunavske plovidbe komercijalnih tokova pod zastavama, u skladu sa interesima i suverenitetom zemalja potpisnica Beogradske Konvencije, kao i ojačanje i razvoj ekonomskih i kulturnih odnosa pomenutih zemalja i istih zemalja sa trećim zemljama.
Države članice Dunavske Komisije su Republika Austrija, Republika Bugarska, Republika Mađarska, Savezna Republika Nemačka, Republika Moldavija, Ruska Federacija, Rumunija, Republika Srbija, Republika Slovačka, Ukrajina i Republika Hrvatska
Od 1954. godine sedište Komisije je u Budimpešti. Zvanični jezici Dunavske Komisije su nemački, ruski i francuski.
Dunavska Komisija svoj rad zasniva na širokom istorijskom iskustvu kontrole plovidbe međunarodnim rekama Evrope i najboljim postupcima drugih komisija međunarodnih reka, uključujući i Evropsku Dunavsku Komisiju, uspostavljenu Pariskim Mirovnim sporazumom 1856.godine.
Vizija Dunavske Komisije je povezana sa stvaranjem jedinstvenog plovidbenog sistema kopnenih reka Evrope. Vodeći računa o prethodno pomenutim prioritetima, aktivnosti Komisije su orijentisane na ujedinjeno i prema zakonskim odredbama uzajamno priznanje regulatornih dokumenata, neophodnih za plovidbu na Dunavu i drugim delovima jedinstvenog plovidbenog sistema, doprinos poboljšanju uslova i bezbednosti plovidbe, stvaranju zahteva za integraciju Dunava u Evropski sistem po obimu značajnog transportnog koridora.
Kako bi ostvarila pomenutu integraciju, Komisija aktivno sarađuje sa značajnim međunarodnim telima koja se bave različitim pitanjima transporta kopnenim rekama, kao što su Evropska Ekonomska Komisija Ujedinjenih Nacija, Centralna komisija za plovidbu na Roni, Evropska Komisija i dr.
S ciljem jačanja uloge Dunavske Komisije u međunarodnoj saradnji na polju kopnene plovidbe, države članice Beogradske Konvencije planiraju modernizaciju Komisije, sticanjem većeg uticaja i novih funkcija, kao i proširenjem kruga članica, što će biti moguće kada se tekući proces revizije Konvencije završi. Francuska, Turska i Evropska Zajednica su izrazile odlučnost da postanu članice modernizovane Dunavske Komisije.[2]
Pored Dunavske komisije formirana je i Međunarodna komisija za zaštitu reke Dunav (The International Commission for the Protection of the Danube River (ICPDR sačinjena od predstavnika 13 zemalja podunavskog regiona. Misija ove komisije je da promoviše i koordinira održivo i integralno upravljanje vodama, uključujući i zaštitu, poboljšanje i racionalnu upotrebu voda u cilju dobrobiti zemalja dunavskog sliva i njihovih stanovnika. Tadašnja Savezna Republika Jugoslavija je 30. januara 2003. godine ratifikovala Konvenciju o zaštiti reke Dunav, a punopravni član Međunarodne komisije za zaštitu reke Dunav postala je 19. avgusta 2003. godine.
Inače konvencija je podpisana 29. juna 1994. godine u Sofiji, a stupila je na snagu oktobra 1998. godine kada je ratifikovana od strane devet članica (od 11 članica tada).

@EUSDR @EUSDRDCSF #DanubeStrategy #Civil Society via @Linkis_com

@EUSDR @EUSDRDCSF #DanubeStrategy #Civil Society via @Linkis_com

Sunday, August 23, 2015

Zdrastvuj Dunaju!

Uz njega, sa njim, pored, na, i u njemu, jednom godišnje minimum, okupana, mutnom sivobakarnom vodom moje reke, sa kojom drugujem evo, u kontinuitetu, već petu deceniju. Od toga i onaj profesionalni deo života, dvodecenijski, teče, tone, isplivava, upliće se, zapliće i otpliće, sve vreme prkoseći geografskim određenjem Božanske reke, kraljice svih reka, moćnog Dunava. Mogla bih zahvaljujući ovoj posvećenosti a i divnom poslu urednice i izdavača Časopisa za književnosti i kulture podunavskog regiona "Sveti Dunav" (1997-2012), romantizovati Dunav u narednih 1001 blog, ali Zdravstvuj Dunaju!

Međunarodna saradnja je odličan instrument u smislu bržeg savladavanja tehnika učešća a samim tim i uticaja civilnog društva u odnosu na odluke vlada, regionalnih i lokalnih organa vlasti. Ponosna sam na ulogu posmatrača koju sam "zaradila" dugogodišnjim praćenjem međunarodnih propisa vezanih za zaštitu reke Dunav, a u okviru informisanja o agendama Internacionalne komisije za zaštitu reke Dunav, #ICPDR .

Stoga, pitanja koja se danas nameću a koja se tiču već potpisanih međunarodnih direktiva, zakona i zakonskih propisa u većini slučajeva donose negaciju u vidu poštovanja istih, kao i odsustvo adekvatnih kaznenih mera. Zaštita životne sredine predstavlja značajnu oblast za koju se u svim razvijenim državnim sistemima izdvajaju ogromna finansijska sredstva. U Srbiji ne, u Vojvodini ne, u gradu Beogradu ne, u Novom Sadu ne! 
Aktuelna situacija otpadnih voda u Novom Sadu, nažalost, tipičan je pokazatelj realnog stanja u Srbiji. Novi-Sad-ne-preciscava-otpadne-vode.

Napominjem ovde osnovno geslo, koje se proteže u gotovo svim zakonima koji su usmereni ka zaštiti životne sredine, a koje glasi: Zagađivač plaća! Privremeno rešenje koje bi građanska inicijativa morala da podrži treba da ide u smeru da industrija, sa proizvodnjom i preradom, kao i javna preduzeća MORAJU da plate stanovništvu odštetu za frapantno zagađivanje reke Dunav. Do izgradnje postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u većim gradovima, privatnim i javnim kompanijama (preduzećima) moraju se nametnuti standardi u okviru obezbeđivanja adekvatnih manjih postrojenja za preradu definisanih otpadnih voda!

Centralno postrojenje za preradu otpadnih voda Vrbas-Kula (CPPOV) je sagrađeno i opremljeno (prim.aut. lično sam se uverila da je realizacija izgradnje postrojenja 90%, ali ne može da startuje sa radom jer, avaj, neko se preračunao i dao čvrsto obećanje Evropskoj delegaciji u Srbiji (koja je sa 100% sredstava investitor, oko 15 mil eura) da će se kapacitet neophodan za preradu otpadnih voda obezbediti u periodu koji je predviđen za završetak radova samog postrojenja. Zvanično saopštenje : Nakon puštanja u rad stavljeno je van funkcije. Mašinska oprema je fizički oštećena i ne funkcionalna. Ne uklapa se u buduće rešenje. Hm... moje selo Zmajevo "pripada" Opštini Vrbas, u mom selu nije priključena kanalizaciona mreža! vrbas-propada-postrojenje-za-preradu-otpadnih-voda Logično je pitanje zašto slicno postrojenje nije urgentno rađeno za grad Novi Sad, koji po poslednjem popisu ima više od 336 000 stanovnika, za razliku od opštine Vrbas, sa jedva 46 000 ? Poslednje izneti podaci od strane aktuelnog sekretara pri skupštini grada Novog Sada, glase da je grad opredelio parcele (Sever IV) za izgradnju postrojenja. Pitanja konkretana glase: Da li postoji Studija izvodljivosti? Ako da, morala  je biti data javnosti na uvid. A nije. Ako ne postoji, urgentno inicirati komisiju za izradu iste. Svojevremeno sam bila član međunarodne delegacije, između teoretskih rasprava organizator nam je priredio radnu posetu postrojenju za prečišćavanje otpadnih voda za grad Beč. Iz poslednjeg basena prezenter je zahvatio vodu koja je sadržavala još 0,3 % nečistoća.

 

 

Postrojenje za preradu otpadnih voda u Beču se usavršava već više od 60 godina. Generisane, atmosferske, industrijske i otpadne vode prolaze, tehničku, hemijsku, biološku preradu... do krajnjeg cilja, a koji je vraćanje čiste vode u Dunav. Grad Beč je tradicionalno naklonjen Srbiji generalno, a posebno Novom Sadu, i sigurna sam da gradska administracija Beča poseduje dovoljne kapacitete i spremnost da pomogne u edukaciji i realizaciji izrade projekta postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u Novom Sadu, pa i Beogradu. Implementacija Dunavske strategije na lokalnom nivou mogla bi kroz realizaciju konkretnih projekata, od međunarodnog značaja da potvrdi svrsishodnost i delotvornost izrade Akcionog plana EUSDR.

Budući da sam se i lično uverila, pre nekoliko godina sa ciljem administrativne pomoći stanovništvu Sremske Kamenice prilikom presecanja nelegalnog kanalizacionog izliva u Dunav i usmeravanja sadržine na legalne gradske tokove, (prim.aut. što mu dođe na isto), Upoznata sam, do detalja, sa neraspletivim klupkom koje čine državne, regionalne, gradske i pokrajnske institucije u kombinaciji sa inspekcijama i javnim preduzećima... i verujte "donkihotovski" posao je upustiti se u rasplete pri pokusaju pronalaženja "karika" odgovornosti. Međutim,

Dunav je međunarodna reka, najinternacionalnija na svetu, samim tim međunarodni faktor je nezaobilazna i moćna poluga u implementaciji potpisanih ugovora, direktiva i propisa u zakonodavni sistem Republike Srbije. Naša država ima instrumente da "natera" industriju, koje ima, ne dovoljno nego malo, da u najkraćem mogućem roku obustavi izlivanje opasnih materija u vodene tokove basena reke Dunav, Naročito industriju proizvodnje i prerade mesa i mesnih prerađevina, i hemijsku industriju!




Civilno društvo mora da postane nezaobilazan faktor u inicijativi za hitno rešavanje pitanja vezanih za zaštitu zdravlja stanovništva a prvi preduslov je zaštita životne sredine.
Voda je esencija u svemu živom, voda jeste život.
I zato zamolimo predstavnike državnih funkcija da podstaknu realizaciju, tačnije poštovanje međunarodnih ugovora, u konkretnom slučaju Direktiva o vodama, te tako i domaćih Zakona i zakonskih regulativa, npr. Zakon o vodama RS,  kao i niza novousvojenih (i, ili ) izmenjenih a koji se tiču tretmana otpadnih voda, Zaštite reke Dunav, Zaštite životne sredine i drugih.

Shopping

Small online shopping 🛒 store Invitation Favorite online shopping 🛍️ https://temu.to/m/ezr04xckyqt